Beskattning av inkomster från utlandet

Hej!

Jag är svensk medborgare och bor i Sverige. Har tänkt arbeta utomlands nästa år på Grönland, under två perioder. Varje period är 4 månader lång och jag kommer vara i Sverige emellan.

Jag kommer då att betala all min skatt på Grönland, och inte någon i Sverige? Däremot kommer jag att vara skattskyldig här men kommer att kunna räkna av den svenska skatten?

Skatten på Grönland är högre än i Sverige.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår av din fråga att du är svensk medborgare och bosatt i Sverige. Detta innebär att du anses som obegränsad skattskyldig i Sverige (3 kap. 3 § Inkomstskattelagen). Som huvudregel är den som är obegränsad skattskyldig, skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och från utlandet (3 kap. 8 § Inkomstskattelagen). Med att inkomsterna från ditt arbete härrör från Grönland kommer Grönland vilja beskatta alla inkomster som intjänas i landet (källstatsprincipen). Detta skulle innebära att dina inkomster skulle dubbelbeskattas i Sverige och Grönland.

Även om enligt huvudregeln beskattas en obegränsad skatteskyldig för alla sina inkomster från in och utlandet, finns i inkomstskattelagen vissa särskilda regler om skattebefrielse, de så kallade sexmånaders- och ettårsregeln. Dock blir inte dessa regler aktuella i ditt fall med att de kräver att anställningen och vistelsen utomlands varar i minst 6 månader respektive 1 år (3 kap. 9 § Inkomstskattelagen). Detta innebär att huvudregeln ska tillämpas, d.v.s. dina inkomster från Grönland kommer att beskattas både i Sverige och i Grönland.

Även om dina inkomster kommer att blir föremål för dubbelbeskattning, har du rätt till nedsättning av statlig och kommunal skatt du betalar i Sverige (2 kap. 1 § Avräkningslagen). Spärrbeloppet sätter gränsen för hur mycket av den utländska skatten som kan avräknas. Beräkningen av spärrbeloppet görs enligt 2 kap. 9 § Avräkningslagen.

Med Vänliga Hälsningar

Megi XukthiRådgivare