FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/08/2022

Beskattas kläder och utrustning man fått från sponsorer?

Hej! Jag har genom Instagram fått två sponsorer. Det är 1 större företag och 1 mindre relativt nystartat företag. Jag har blivit sponsrad med kläder och utrustning. Som jag har förstått det så finns det en hel del att tänka på som sponsrad privatperson men jag har svårt att förstå exakt vad det är jag måste göra? Måste jag betala skatt på de fysiska grejor jag fått av dessa företag? Jag har inte fått några direkta motkrav från företagen mer än att dessa varumärken bara syns på mina bilder som läggs upp i mitt flöde. Skulle det förenkla att skapa en egen enskild firma eller kan jag fortsätta som privatperson och greja med min hobby och de grejer som jag fått genom sponsring? Finns det några punkter som är viktiga att genomföra som sponsrad privatperson och i så fall vad är det då? Vill inte behöva åka på någon typ av skattesmäll i framtiden!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag att dela upp den. 1. Om du ska betala skatt på den sponsring som du fått från företagen? 2. Om det är bättre att ha en enskild firma för de inkomster som sponsringen genererar eller om det är bättre att fortsätta som fysisk person.

I detta fall aktualiseras inkomstskattelagen vilket förkortas IL.

Fråga 1. Om du ska betala skatt på den sponsringen som du får från företagen?

I 10 kap 1§ 2st IL regleras att inkomstslaget tjänst kan avse anställning enligt p1, uppdrag enligt p2 och annan inkomstgivande verksamhet av varaktig eller tillfällig natur enligt p3.

I 11 kap 1§ IL föreskrivs att löner, arvoden, kostnadsersättningar, pensioner, förmåner och andra inkomster som erhåller pga tjänst ska tas upp som intäkt.

Eftersom du har en hobby där du har blivit sponsrad med kläder och utrustning mot att du visar upp företagens namn i dina bilder så kommer denna inkomst att vara en tjänsteinkomst som ska tas upp som en intäkt.

Du ska beskattas till marknadsvärdet av de sponsrade kläderna och utrustningen, i 61 kap. 2§ IL regleras att om inkomster i annat i pengar ska värderas till marknadsvärde. Marknadsvärdet är det pris som skattskyldige skulle fått betala på orten om han själv skaffat sig motsvarande varor mot kontant betalning.

Sammanfattningsvis kommer du att beskattas i inkomstslaget tjänst av företagens sponsring av kläder och utrustning. Kläderna och utrustningen ska tas upp till marknadsvärdet och beskattas därefter.

Fråga 2. Om det är bättre att ha en enskild firma för de inkomster som sponsringen genererar eller om det är bättre att fortsätta som privatperson.

Skulle du starta en enskild näringsverksamhet så kommer den inkomsten som hänförs till näringsverksamheten att beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet. För att inkomst ska beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet krävs det enligt 13 kap 1§ IL att det ska vara en förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt. Att företaget ska ha förvärvsverksamhet innebär att det ska ha ett vinstsyfte. Vidare krävs det att det ska vara yrkesmässigt vilket innebär att verksamheten ska bedrivas i viss omfattning och varaktigt, verksamheten ska även vända sig till allmänheten. Självständighetskravet innebär att näringsidkare ska bedriva näringsverksamheten självständigt från sina uppdragsgivare t.ex. genom att man har flera uppdrag, använder egna hjälpmedel med att utföra arbetet.

En skillnad är att du med enskild näringsverksamhet och om du skulle bedriva som privatperson är möjligheten att göra avdrag på utgifter. För hobbyverksamhet i inkomstslaget tjänst kan man enligt 12 kap 37§ IL inte göra avdrag som är större än intäkterna i hobbyverksamheten. Jämför man detta med möjligheten att göra avdrag i enskild näringsverksamhet så kan man enligt 16 kap 1§ IL göra avdrag för utgifter som är till för att förvärva och bibehålla inkomster.

En eventuell skillnad som kan tillkomma är skyldigheten att betala egenavgifter enligt 3 kap 1§ och 3 kap 3§ socialavgiftslagen framgår det att om en fysisk person har överskott i näringsverksamhet som är avgiftspliktig så ska egenavgifter betalas. Skyldigheten att betala egenavgifter kan även tillkomma en hobbyverksamhet enligt 3 kap 4§ socialavgiftslagen.

Skattesatsen för enskild firma gentemot om du är privatperson skiljer sig inte åt du kommer att betala kommunal inkomstskatt på vinsten som din enskilda näringsverksamhet då du kommer att beskattas fortsatt som en fysisk person enligt 65 kap 3§ IL. Om inkomsten går utöver skiktgränsen ska du betala statlig inkomstskatt enligt 65 kap 5§ IL.

Om man har en enskild näringsverksamhet kan man göra avdrag för avsättning till expansionsfond enligt 34 kap IL. Det som sker är att man kan sätta av en del av kapitalunderlaget som finns i den enskilda näringsverksamheten, gör man en insättning kommer man få betala en expansionsfondskatt på 20,6% på avsättningen, samt göra avdrag för insättningen som sker till expansionsfonden. När man återför avsättningen från expansionsfonden så får man tillbaka den skatt man betalat in dvs 20,6% samt att det återförda beloppet tas upp som en intäkt. Det är 2 begränsningar som görs för hur mycket man får avsätta till expansionsfond enligt 34 kap 4§ IL, det första är att man inte får avsätta så att det blir ett underskott i näringsverksamheten, den andra begränsningen är att expansionsfonden inte får överstiga 125,94 % av kapitalunderlaget enligt 34 kap 6§ IL. Möjligheter att göra avsättningar till expansionsfonder och periodiseringsfonder finns inte om man bedriver hobbyverksamhet.

Expansionsfond har fördel med att man kan göra avsättningar med de belopp som gör att man kan slippa betala mer i skatt.

Man kan också göra avsättning till periodiseringsfond enligt 30 kap IL. För fysiska personer kan avdrag för expansionsfond göras till maximalt 30% för fysiska personer enligt 30 kap 6§ IL, i 30 kap 6§ IL beskrivs närmare hur underlaget räknas fram.

När man gör en avsättning till en periodiseringsfond så bildas varje år en egen periodiseringsfond enligt 30 kap 4§ IL. Avsättningen ska enligt 30 kap 7§ IL återföras senast det sjätte beskattningsåret efter avsättningen skedde.

Huruvida du ska använda dig av enskild näringsverksamhet eller om du ska fortsätta som vanligt är upp till dig.  Jag har ovan beskrivit att det kan vara en fördel i vissa fall att ha en enskild näringsverksamhet på grund av möjligheter till att göra avsättning till expansionsfond och periodiseringsfonder, samt att man kan göra större avdrag i enskild näringsverksamhet gentemot hobbyverksamhet.

Mitt slutliga råd till dig.

Det som du bör tänka på är att om du väljer att ta emot sponsring i utbyte mot att företagen visas upp i dina bilder är att du kommer att bli skattskyldig för marknadsvärdet av sponsringen. Om du vill fortsätta med din hobby som privatperson ska du deklarera detta i en blankett som heter T2 se länken till skatteverkets hemsida.  (https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2051.4.39f16f103821c58f680006232.html ).

Du bör även tänka på att spara eventuella kvitton du får för dina samarbeten för att underlätta när du deklarerar så att du gör rätt.

Skulle du ha några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare