FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt14/06/2021

Beskattas kapitalvinst på aktiebolag med särskild vinstudelningsbegränsning annorlunda än kapitalvinst på vanlig aktiebolag?

Hej,

Jag undrar om vinster i ett bolag med särskild vinstutdelningsbegränsning betalar samma bolagsskatt som ett vanligt aktiebolag.

Jag vill inte just nu lära mig om utdelning, löneskatter, överföringar eller bokföringsgrepp (även om jag säkert kommer att återkomma med sådana frågor). Utan jag undrar kort och gott om vinster beskattas med cirka 21 % på samma sätt som i AB.

Tacksam för input

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna regler om aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning återfinns i 32 kap. Aktiebolagslagen.

Regler om beskattning av kapitalvinster regleras i Inkomstskattelag (1999:1229). Om du som enskild fysisk person gör en kapitalvinst från ett aktiebolag återfinns reglerna i 41 kap. 1 § Inkomstskattelagen, samt 44 - 55 kap. Inkomstskattelagen.

Tar en fysisk person ut vinst från ett aktiebolag skall kapitalvinsten beskattas enligt reglerna om kapitalvinster och kapitalförluster i ovan nämnda kapitel i inkomstskattelagen. Någon skillnad vad gäller själva beskattningen av de eventuella kapitalvinster som kan genereras görs inte i svensk rätt.

En kapitalvinst ur ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning beskattas på samma sätt som en kapitalvinst ur ett vanligt aktiebolag.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare