FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt23/07/2020

Beskattas jag i Sverige när jag säljer en bostad i ett annat land?

Hej

Jag har flyttat till Sverige för 6 år sedan och jag har en bostad i Syrien som ska säljas om några veckor. Frågan är om man överför pengarna till Sverige för att köpa en bostad här blir man skyldig till Skatteverket att betala något skatt eller inte

Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla som

1) bor i Sverige,
2) stadigvarande vistas här eller
3) har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare har varit bosatt här

är obegränsat skattskyldiga i Sverige, inkomstskattelagen 3 kap 3 §. Med obegränsad skattskyldighet menas att du är skyldig att betala skatt för alla dina inkomster, oavsett om de kommer från Sverige eller från utlandet, inkomstskattelagen 3 kap 8 §.

Om du har bott i Sverige under de senaste sex åren är du att se som bosatt här och därmed också obegränsat skattskyldig. Det innebär kort och gott att du kommer att beskattas i Sverige för den inkomst du får i och med att du säljer din bostad i Syrien.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare