FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt24/08/2015

Beskattas en försäljning av en fond

Hej, mamma gick boer i april 2015 och har en fond, Stratega Ränta. Vi skall nu gå till banken o lösa ut den. Jag har 3 bröder. Måste vi betala skatt på den då?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen vid försäljning av fonder hittar du i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229 .

Det är antingen ni själva eller dödsboet som kommer att behöva betala skatt vid försäljningen. Detta avgörs utifrån om ni haft arvskiftet eller inte.

Om inget arvskifte genomförts skall dödsboet skatta för försäljningen IL 4:1, 3:3, 41:1 & 2 & 42:1

Skulle ni redan ha haft arvskiftet blir ni fyra skatteskyldiga separat IL 3:3, 41:1 & 2 & 42:1.

Dödsboet IL 44:13 eller ni IL 44:13 & 21 kommer endast att behöva skatta på vinsten som är gjord på fonderna.

Skatteverkets broschyr SKV 461 besvara en del frågor relaterade till din frågeställning.

Är det något annat du undrar är du hjärtligt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare