Besittningsrätt vid uthyrning av villa.

Hej, jag hyr ett en familjs hus (villa) och har gjort klanderfritt i snart 5år, hyresvärden äger endast detta hus och vill säga upp mitt hyresavtal pga att hon ska sälja eller bo där själv. Har jag besittningsrätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid uthyrning av privatbostad gäller lag om uthyrning av egen bostad. Enligt den lagen har man som hyresgäst aldrig något besittningsskydd. Men för att denna lag ska bli tillämplig måste hyresavtalet ha ingåtts efter den 1 februari 2013.

Du nämner att du snart hyrt villan i 5 år vilket innebär att avtalet är ingånget efter den 1 februari 2013 och lagen skulle då vara tillämplig i ditt fall. Om din hyresvärd inte sysslar med uthyrning i näringsverksamhet eller upplåtelse i andra hand och villan inte hyrts ut till dig för fritidsändamål kommer lagen att vara tillämplig (privatuthyrningslagen 1 §). Av lagens 3 § framgår det att hyresgästen inte har rätt till förlängning av hyresavtalet om detta inte avtalats om (3 st.). Detta innebär att du inte har något besittningsskydd. Av samma bestämmelse (3 §) framgår det att hyresvärden har att beakta en uppsägningstid på 3 månader när denne säger upp avtalet.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare