Berätta om tidigare misshandel i samband med en ny anmälan mot tidigare partner

Hej, jag har polisanmält mitt ex för grov misshandel som skedde ett bra tag efter vi gjorde slut. Blev fysiskt & psykiskt misshandlad under större delen av vårt förhållande samt sexuellt utnyttjad, det var för ca 7 år sen och inget jag då vågade anmäla. Vi träffades igen för några månader sen men när vi väl skulle gå skilda vägar blev han återigen våldsam. Jag anmälde honom och är nu kallad till förhör och vill berätta om saker han gjorde under vårt förhållande men som jag inte vågade anmäla, men jag undrar om jag berättar om det som hänt innan när vi var ett par kan användas mot mig. Alltså, kan det ställas frågor om varför jag valde att träffa honom igen när jag visste var han är kapabel till att göra? Om detta skulle leda till en rättegång exempelvis kan det vara något dem använder mot mig som att jag får "skylla" mig själv att jag valde att träffa honom? För det är väl försent att anmäla något som hände för 7-8 år sen nu? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att det är bra att du har anmält den senaste gången som din ex pojkvän varit våldsam mot dig. Polisen som ofta hanterar våld i nära relationer bör ha kunskap om varför personer som utsätts för denna typ av våld inte vågar anmäla, inte vågar lämna eller går tillbaka till en tidigare våldsam partner.

Det är vanligt att personer som utsätts för våld av sin partner inte vågar anmäla brotten till polisen och inte heller våga lämna sin partner. Ofta är detta kopplat med olika rädslor. Tex att bli utsatt för ännu mer våld, att anmälan läggs ner, känslor av skuld och skam och att man älskar sin partner och vill hoppas att hen ska förändras. Det är inte heller ovanligt att en person går tillbaka till en tidigare våldsam partner. Detta beror ofta på att förövaren under en längre tid utövat makt och kontrollerat den utsatta och kan visa upp sidor som är kärleksfulla och ångerfulla i försök om att få tillbaka kontrollen. Polisen och Domstolen borde som nämnt känna till denna psykologi och och ska inte framföra att du får "skylla" sig själv. Viktigt att notera är dock att polisen troligtvis kommer ställa frågor som kan kännas jobbiga att svara på för att de behöver tydlig bild av allt som har hänt. Mitt råd till dig är därför att vara ärlig och berätta så mycket du kan till polisen. Det är aldrig försent att anmäla tidigare brott.

De flesta brott förutom mord har dock en preskriptionstid. Detta innebär att din ex pojkvän inte kan bli dömd till en påföljd för brottet om en viss tid har passerat. Preskriptionstiden är mellan 2-20 år beroende på hur grovt brottet är. De olika brottens preskriptionstider hittar du i 35 kap. 1 § Brottsbalken (BrB).

Hoppas att du har fått svar på dina frågor! Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Majken ThörnRådgivare