Beräkning av skadestånd pga fel i husdjurspass

Hej, undrar hur man gör. En Vetrinär skrev fel Passnummer i mitt husdjurs Pass. Det gjorde att min hunds blodprov stämde inte till Passet (Antikropp emot Rabies) Vi var utomlands och skulle hem. Fick stanna för göra nytt blodprov med rätt nummer samt nytt Pass skickas och tiden för allt inklusive "karantäntid" som gäller. Totalt ca 4 månader sen kunde vi åka. Vad gäller. Vetrinären bad mig inkomma med ersättningskrav och jag vet inget med det hur man gör eller hur man räknar. Hoppas innerligt på svar. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Eftersom du i egenskap av privatperson köpt passet, som är en lös sak, av veterinären, som är en näringsidkare, gäller konsumentköplagen, såvitt jag kan se. Enligt denna ska varan stämma överens med vad som följer av avtalet och vad som rimligen kan förväntas av konsumenten (16 §). Vid beställning av pass får man anta att det ska vara rätt nummer på passet. Därmed är passet felaktigt enligt denna paragraf.

Veterinären har redan avhjälpt felet såsom anges i 26 §. Du har utöver detta avhjälpande rätt till ersättning för de utgifter felet orsakat dig (30 §). Det kan alltså vara extra resekostnader i och med avbokade biljetter, räkningar hemma som du inte kunnat betala, utebliven lön etc. Alla dessa kostnader läggs ihop och detta blir skadeståndsbeloppet. Utöver det finns ingen lagstadgad ersättning för olägenheten i sig. Ett sådant symboliskt belopp kan du be om ändå och hoppas på att veterinären är mån om sitt rykte och därför ger dig någon form av kompensation även för detta.

När du bestämt dig för vilket belopp du vill be om skriver du helt enkelt ett mail eller ringer veterinären och förklarar detta. De har försäkringar för sådana här saker och lär inte ha några problem med att ersätta dig.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare