FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/04/2018

Beordrad övertid trots sjukskrivning - vad gäller?

Hej!

Jag undrar hur reglerna är kring inbeordring när man är deltidssjukskriven?

Jag arbetar i vården på 75% och är tyvärr sjukskriven på 25%.

Kan min arbetsgivare inbeordra mig utöver mitt schema och vad säger Försäkringskassan om det?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

Arbetstidslagen.

Vad gäller?

Beordrad övertid föreligger främst om det skulle finnas ett särskilt behov som t.ex. kraftigt ökad arbetsbörda som arbetsgivaren inte kunde förutse eller insjuknande av personal som inte gick att förutse, vilket framgår av 8 § samt 8a Arbetstidslagen. Behovet att beordra in anställda är att betrakta som en akut åtgärd.

En arbetstagare kan som huvudregel inte vägra beordrat arbete, men arbetstagaren kan ge ett giltigt skäl till varför hen inte är lämplig att utföra arbetet. Giltiga skäl torde vara tjänstledighet, alkoholpåverkad, ej lämplig för arbetsuppgiften, problem med tillsyn över barnen eller om du redan har arbetat mycket övertid. Ett annat giltigt skäl är om man är sjukskriven.

En deltidssjukskrivning är ett bra verktyg att tillämpa när en arbetstagares arbetsförmåga är delvis nedsatt under en period. Det primära målet och syftet är att arbetstagaren skall ges tid för läkning, återhämtning och rehabilitering som är nödvändig för denne i syfte att återfå full arbetsförmåga.

Om du arbetar mer än de timmar som motsvarar de 75 % som du är arbetsför just nu så kommer Försäkringskassan neka dig sjupenning eftersom du då har visat att du klarar av att arbeta mer än vad du har angivet.

Slutsats

Nej, sjukskrivningen är till för din återhämtning, rehabilitering och läkning. Den är således inte till för att du ska arbeta extra. Inte ens om övertidsarbetet är av beordrad karaktär. Det finns en risk att Försäkringskassan drar in din sjukpenning om du arbetar extra eftersom du då visar att du har förmågan till detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare