FrågaAVTALSRÄTTGåva18/01/2014

Benefikt avtal

Hej! Om jag lovar X att köra honom till plats Y vid en viss tidpunkt utan att X behöver betala något för det (som en ren tjänst till en kompis/kollega/familjemedlem) - är det då ett avtal så att jag måste betala skadestånd till Y (för tex taxikostnader) om jag backar ur?

Lawline svarar

Hej!

Huvudregeln vid benefika avtal, sådana där endast den ena avtalsparten är förpliktad till att prestera, är att dessa inte är gällande om de inte fullbordas. I ditt fall blir avtalet fullbordat efter körningen. Det betyder då att du inte måste betala någon ersättning för taxikostnader eftersom att avtalet inte var bindande.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare