FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/04/2018

Behövs ett bygglov om byggnad ändras på så vis att den tas i anspråk?

Min granne har ett gästhus/komplementbyggnad 2 meter från min tomtgräns, jag har skrivit på medgivande för detta.

Huset är 38 m2.

Nu har det visat sig att grannen har tänkt hyra ut detta som permanent boende.

Jag trodde det behövdes ett nytt bygglov, "komplementbostadshus" (ändrad användning) för att han skulle kunna göra detta, och eftersom huset står närmare än 4.5 meter från tomtgräns så behövs ju också mitt medgivande.

Grannen påstår nu att hans Jurist sagt att detta är ok att hyra ut i nuvarande form. (gästhus)

Kan detta verkligen stämma?

Vilka regler finns när det gäller användning av komplementbyggnad/gästhus?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?
Frågan avser bygglov varvid plan-och bygglagen är tillämplig.

Behövs det bygglov för byggnad som får annat syfte än tidigare bygglov givit medgivande till?
Enligt 9:2 1 st p 3a krävs det bygglov för en byggnad som ändras på så vis att den helt eller delvis tas i anspråk. Om din grannes byggnad tidigare inte har varit ägnad för uthyrning innebär det att en upplåtelse va nyttjanderätt till bostaden är en sådan ändring som medför att byggnaden helt tas i anspråk och för det krävs såldes bygglov.

Det finns undantag till regeln i 9:2 1 st p 3. Om din granne exemplevis skulle uppföra en byggnad i syfte att utgöra särskild bostad (komplementbostad) så hade din granne inte behövt söka om nytt bygglov, 9:4a 1 st p. 1.

Utgången i ditt fall.
Till följd av att din grannes byggnad har ändrats på så vis att den tagits i anspråk så krävs bygglov. Du bör kontakta din granne och påtala detta och får du inte gehör bör du i stället vända dig till din kommun och den avdelning som handlägger bygglov för att höra dig för i frågan.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare