Behöver man spara kvitto vid konsumentköp

Hej!

Jag undrar om jag som privat konsument måste spara orginalkvittot efter alla mina privata köp. Jag har börjat lägga in kvitton på sparakvitton.se där man kan fota av sina kvitton, men är rädd för att slänga eventuella viktiga papperskvitton.

Det här gäller såväl kvitton på mat & hushållsartiklar, teknik, second hand-varor, kläder, renoveringsvaror till min bostadsrätt samt varor som kostat mig lite mer som cykel, bil, vitvaror och möbler från varuhus. Var går gränserna mellan att behålla sina papperkvitton eller fota dem och behålla fotokopiorna?

Mvh

Tobias

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du som konsument vill ångra dig genom att reklamera, använda öppet köp eller bytesrätt kan säljaren kräva att du kan bevisa vart du köpt varan, ett kvitto är det bästa sättet att bevisa detta. Om du kan bevisa köpet på något annat sätt ska det också accepteras, till exempel med ett kontoutdrag, kontokortsslip eller varför inte ett fotografi som visar originalkvitto.

Eftersom det inte finns något krav på att du som konsument ska kunna uppvisa kvitto vid reklamation har säljaren en ovillkorlig skyldighet att ta emot din reklamation.

Om säljaren inte accepterar ditt bevis så blir det vid en eventuell tvist upp till en domstol att avgöra vilket bevisvärde som ska tillmätas ditt alternativ till ett originalkvitto.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare