FrågaAVTALSRÄTTFormkrav12/07/2020

Behöver man skriva på avtal med viss färg på pennan?

Om ett samboavtal/ äktenskapskri är påskrivet/ signerat med röd penna. Är det då giltigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar:

Det finns inte lagreglerat att det krävs en viss färg på bläcket för att ett avtal ska vara giltigt. Så ett sambo- eller äktenskapsförord är absolut giltigt om det är signerat med en röd penna.

Långt svar:

Anledningen till varför man ibland pratar om att skriva under med blått bläck är för att det då är lättare att se att det inte är en kopia utan en originalhandling. Äktenskapsförord till skillnad från ett samboavtal, kan registreras hos Skatteverket och vissa myndigheter har krav på blått bläck, med vad jag kan se har Skatteverket inget sådant krav när det gäller äktenskapsförord. Detta enda kravet som finns är att det ska innehålla era personnummer, vara daterat och signerat av er båda. Det enda viktiga att tänka på är att ta en penna som gör att signaturen går att se även på en kopia.

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare