Behöver man skriva ett samboavtal?

Måste man skriva ett samboavtal vid separation trots att man är överens om vem som ska bo kvar i det gemensamt ägda huset? Och man även är överens om att den som bor kvar övertar hela lånet på fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller när sambos separerar framgår av sambolagen (SamboL).

Vad sker vanligtvis vid en separation?

När ett samboförhållande avslutas genom en separation ska samboegendomen fördelas genom bodelning om någon av samborna begär det (8 § SamboL). Bodelningen är alltså uppdelandet av samboegendomen mellan samborna. Kortfattat kan man säga att samboegendom är bostad och bohag (till exempel möbler), om det har köpts för sambornas gemensam användning (3 § SamboL).

Vad innebär ett samboavtal?

Ett samboavtal innebär att samborna avtalat om att bodelning inte ska göras eller att viss egendom inte ska ingå i denna delning (9 § SamboL). För att ett samboavtal ska vara giltigt måste det vara skriftligt och undertecknat av samborna. Detta innebär att muntliga avtal om hur exempelvis egendom ska fördelas inte uppfyller kraven och räknas därmed inte som ett samboavtal. Viktigt att poängtera är att man enligt lagtexten får skriva ett samboavtal. Detta innebär alltså att det inte finns något krav på det.

Det finns utöver detta en möjlighet att skriva ett så kallat "föravtal" (10 § SamboL). Även här avtalar man om den kommande bodelningen och annat som har med separationen att göra. Detta avtal ska skrivas i samband med separationen, alltså i anslutning till den. Om avtalet har skrivits för lång tid i förväg så saknar det verkan. Precis som ovan är även föravtalet en möjlighet man får använda sig av. Det innebär att det även i detta fall inte är något som krävs utan man får välja det själv.

Det krävs alltså varken att man skriver ett samboavtal eller föravtal vid separation. Om inget avtal har upprättats utgår man istället från sambolagens regler.

Vad gäller om man saknar samboavtal men har kommit överens om hur egendom ska fördelas mellan samborna på annat sätt?

Trots att inget samboavtal finns har samborna kommit överens på annat sätt. Detta gör att man får utgå från avtalslagen (AvtL). Jag utgår från att samborna har kommit överens muntligt, om så inte är fallet kan utfallet bli ett annat.

Muntliga avtal är såklart också bindande (1 kap. 1 § AvtL). Dock kan det vara svårt att bevisa vad man kommit överens om vilket gör att det inte alltid blir som man tänkt, till exempel om någon av avtalsparterna senare hävdar att man kommit överens om något annat.

Vad kan bli utfallet om man inte skriver samboavtal?

Om man inte har något samboavtal eller föravtal vid en separation utgår man som sagt från sambolagens regler istället. Detta innebär att man gör en bodelning av samboegendomen om någon av samborna begär det. Skulle ingen begära det görs ingen bodelning - alltså kan man då själv bestämma hur man fördelar egendomen och annat.

Om man saknar samboavtal kan det alltså ändå bli en bodelning om någon vid separationen begär att en sådan görs, även om man tidigare tänkt fördela egendomen själva. Dessutom kan det bli svårt att bevisa vad man kommit överens om kring fördelningen om man kommit överens muntligt.

Detta gör att det kan vara en god idé att skriva ett samboavtal ändå för att se till att det blir som man tänkt sig vid separationen, även om det inte finns något krav på att ett sådant avtal skrivs. Alternativt kan man också skriva ett föravtal i samband med separationen för att fördela egendomen på det sätt samborna vill.

Om du vill ha hjälp att skriva ett samboavtal får du gärna vända dig till oss på Lawline då vi erbjuder denna tjänst. Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare