Behöver man skatta för vinsten vid försäljning av en kolonilott?

Hej! Tänkte sälja min kolonilott med en liten stuga på 6 kvm. Ingen el och vatten. Och arendetomt. Jag ägt den 1 år och kommer göra vinst. Måste jag skatta för den? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag att hänvisa till regler i Inkomstskattelagen (IL).

Behöver man skatta för vinsten vid försäljning av en kolonilott?

Det korta svaret på den frågan är: Ja. Det beror på att en kolonilott är en kapitaltillgång och ska skattas för i inkomstslaget kapital vid avyttring (41 kap. 1 § och 42 kap. 1 § IL). En kolonilott kallas även för "hus på ofri grund" och betraktas civilrättsligt som lös egendom. Men skattemässigt betraktas en kolonilott eller ett "hus på ofri grund" som en fastighet (2 kap. 6 § IL). Det innebär att skattereglerna är desamma för försäljning av småhus som för kolonilotter.

Det som ska beskattas är kapitalvinsten från försäljningen. Det går att räkna ut kapitalvinsten genom att ställa upp ersättningen för kolonistugan (beloppet en köpare betalar) minus omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § IL). Omkostnadsbeloppet är anskaffningsvärdet samt eventuella förbättringsutgifter och utgifter från försäljningen (exempelvis mäklararvode) (44 kap. 14 § IL). Resultatet av en sådan uträkning blir antingen vinst eller förlust, oavsett ska resultatet tas upp i deklarationen.

Om resultatet blir en kapitalvinst ska 22/30 av vinsten tas upp till beskattning (45 kap. 33 § IL). Skattesatsen för kapitalvinster är 30 % (65 kap. 7 § IL).

Avslutningsvis vill jag även hänvisa till Skatteverket som på sin hemsida skriver att försäljning av kolonistugor eller andra hus på ofri grund normalt deklareras på bilaga K5.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare