Behöver man skaffa nya ID-handlingar ifall man bara ändrar en bokstav i efternamnet?

Hej, Jag och min familj hade gärna velat byta ut en bokstav i vårt efternamn, från v till w. Vi har hittat det enkelt via Skatteverket. Men nu till min fråga: måste vi skaffa oss nya pass/kortkort/ID-handlingar omgående eller är det okej att vänta när det bara handlar om en bokstav? Uttalet och efternamnet är annars detsamma. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Måste ni skaffa nya ID-handlingar om ni ändrar en bokstav i ert efternamn?

Vid alla typer av namnändringar behöver du och din familj skaffa ett nytt pass, körkort samt ID- handlingar. Detta gäller alltså även om ni enbart vill ändra en bokstav i ert efternamn trots att det inte ändrar uttalet. Jag kontaktade skatteverket för att dubbelkolla detta och fick som svar att oavsett om det bara gäller ändring av en bokstav så måste nya identitetshandlingar såsom pass och liknande förnyas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du alltid varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare