Behöver man informera om fel på lägenheten när man ska sälja sin bostadsrätt?

Jag köpte min lägenhet (bostadsrätt) hösten 2019. Efter jag flyttade in upptäckte jag fel i fönstren, det går inte att stänga helt och på vintern blir det väldigt kallt i lägenheten. Varit i kontakt med föreningen om det och svaret jag fick är att många har problem med sina fönster och att de har 5 års plan att byta/renovera fönstren. Jag vill sälja min lägenhet nu och undrar vad har jag för skyldighet gentemot nya köparen? ska jag berätta situationen för mäklaren? Är det tillräckligt eller finns det annat som jag måste göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som om att du undrar om du behöver berätta om de felaktiga fönstrena för den nya köparen eller mäklaren. Samt om det är något mer utöver detta du behöver göra i samband med fönstren. Jag kommer använda mig av köplagen (KöpL) för att besvara din fråga.

Behöver man informera köparen om de felaktiga fönstren?

Det korta svaret på denna fråga är ja. Skulle det vara så att du inte informerar köparen om att det är fel på fönstren så kan ett antal konsekvenser aktualiseras. Beroende på omständigheterna så kan du bli skyldig att antingen åtgärda problemet på din bekostnad eller lämna prisavdrag på lägenheten. Samt betala skadestånd till köparen (30 § KöpL). Köparen har en undersökningsplikt och får inte åberopa sådant som hen borde ha upptäckt vid en undersökning. Köparen får inte heller åberopa sådana fel som hen kan antas ha känt till vid köpet (20 § KöpL). Informerar du köparen om fönstren så kan därför inte köparen åberopa fönstren som fel och kan inte göra gällande de konsekvenser jag redogjorde för ovan.

Vem bör du informera om fönstren?

Det finns inget lagkrav gällande vem det är som kan informera köparen om eventuella fel i lägenheten. Det bör vara tillräckligt att informera mäklaren men vill du vara helt säker på att informationen når en potentiell köpare rekommenderar jag att du gör det själv. Det kan vara bra att göra skriftligt, förslagsvis via mail.

Avslutande ord.

Sammanfattningsvis så är det bra att informera köparen om de felaktiga fönstren. Det finns inget lagkrav gällande vem som kan informera om felet. Det bör räcka att informera mäklaren, men vill du vara säker att informationen går fram så bör du göra det själv.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att skicka in fler frågor på våran hemsida eller boka en tid med en av våra jurister (se länk).

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare