Behöver jag spackla igen hål i väggen när jag flyttar ifrån min hyresrätt?

Hej, jag ska nu flytta ifrån en hyreslägenhet som jag bott i under 1 års tid. Lägenheten var nymålad när jag flyttade in och har satt upp saker på väggarna med både spik och skruv. Hen vill nu att jag spacklar och målar. Det är inga onödigt stora hål och undrar egentligen vad mina rättigheter är och vad dem kan kräva av mig. Kan tillägga att det är Balder jag hyr av. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du ska flytta från en hyresrätt, där du bland annat gjort hål i väggar för spik och skruv, och du undrar nu om du är skyldig att sparka igen hålen.

Då du hyr en hyresrätt aktualiseras den så kallade Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap.

Hyresgästens användning av lägenheten
Rätt att utföra målning, tapetsering och dylikt
I enlighet med JB 12 kap 24 a § så har bostadshyresgäster rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Däremot, gäller att om lägenhetens bruksvärde minskar därigenom, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan. Skadestånd kan hyresvärden kräva om arbetet är dåligt utfört eller om val av färg eller tapet varit för extremt, och motsvarar vad det skulle kosta att återställa lägenheten till dess ursprungliga skick.

Vårdplikt
Vidare har hyresgästen en vårdplikt enligt JB 12 kap 24 §. Hyresgästen ska under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Detta inkluderar en skyldighet att ersätta all skada som uppkommer genom vållande eller vårdslöshet. Det är hyresvärden som ska visa att det är hyresgästen som orsakat skadorna. Däremot är det ofrånkomligt att en lägenhet slits när man bor i den. Man talar om normalt slitage, och skador som uppstår genom normalt slitage behöver hyresgästen inte ersätta. Att exempelvis sätta upp tavlor i lägenheten och därigenom göra hål i väggen, ska generellt anses utgöra normalt slitage som man inte har någon skyldighet att ersätta. Om det är väldigt många hål, eller om de är väldigt stora eller störande kan det dock bedömas som onormalt slitage som man måste ersätta hyresvärden för.

Bedömning i ditt fall
Som redogjorts ovan har du som hyresrätt en rätt att sätta upp tavlor i lägenheten, och det bör ses som sådant normalt slitage som hyresvärden inte kan kräva att du ska återställa. Däremot finns det undantag ifall antalet hål och storleken på hålen anses vara onormala. Det är svårt att tolka utifrån din fråga, men om du endast satt upp ett antal tavlor med små hål bör det anses som normalt slitage. Det är din hyresvärd som ska bevisa att det inte är normalt slitage. Ifall du och din hyresvärd inte kommer överens kan du kontakta hyresnämnden som kan ta upp frågan. Det kan dock ta ett tag innan de prövar frågan.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare