Behöver jag själv stå för returkostnaden vid fel i vara?

hej! jag beställde en vara från en shopping sajt. Jag beställde en väska och enligt beskrivningen så ska väskan vara beige. men när jag fick den så var den brun. När jag skrev till dem så sa dem att jag måste betala för returen av väskan vilket jag inte tycker att jag borde för att bilden på deras sajt stämde inte överens med det jag fick levererat till mig. Jag ringde dem och en man svarade. Jag berättade för han de som hade hänt och han sa att jag hade rätt och inte behövde betala frakten alls. han sa till mig att dem skulle skicka ett mejl till mig där det står hur jag ska göra för att skicka tillbaks väskan. Några dar senare får jag ett mejl från shoppingsajten där dem säger att jag står för returen. Jag skrev tillbaks och berättade om samtalet jag hade med deras kundservice och fick ett annat mejl där dem skrev att dem aldrig står för returen om det inte är nåt fel på varan. vilket jag anser att det är för att det väskan jag fick är betydligt mycket mörkare än bilden på deras sida och i båda mejlet och samtalet med kundservicens så uppmärksammade dem skillnaden.
Min fråga är finns det något jag kan göra juridisk som ex. stämma eller nåt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så vill du veta om du kan undvika att betala returkostnaden för att den vara du beställt inte överensstämmer med vad du förväntade dig vid köpet.

Fel i vara

Inom Köprätten och mer specifikt Konsumentköplagen finns ett antal regleringar av det som kallas "fel i vara". Enligt Konsumentköplagen 16 § är en vara att betrakta som felaktig om den inte motsvarar det som köparen och säljaren kommit överens om. Som exempel nämns fel i fråga om art, mängd, kvalitet och förpackning, 16 § 1 stycket som sådant som kan innebära fel i varan och ligga till grund för hävning av köpet. Konsumentköplagen hittar du här:

En vara anses också vara felaktig om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, 19 § Konsumentköplagen. I dessa egenskaper bör uppgifter om färg ingå.

Vidare måste varan reklameras inom skälig tid efter att felet upptäcks, vanligtvis inom två månader, 23 § Konsumentköplagen. Muntlig reklamation gäller, även om det är svårare att bevisa. Vid reklamation och hävning av köpet ska varan och pengarna återgå och du ska inte behöva betala några returkostnader.

Vad du ska göra nu:

Det viktigaste för dig just nu är att reklamera varan så snart som möjligt - helst skriftligen. Trots att du har pratat med deras kundtjänst är det bättre om du skickar ett mail. Var tydlig med att det handlar om en reklamation och inte ett återlämnande med hjälp av din ångerrätt i egenskap av konsument. Väljer du att istället utnyttja din ångerrätt, krävs det normalt att man betalar returkostnaden.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Nicolas KitzlerRådgivare