FrågaAVTALSRÄTTGåva29/10/2017

Behöver jag registrera en gåva till min son?

Hej, jag vill ge min son förskott på arv mots. 1,3 milj i samband med att han köper sig ett boende. Sonen och hans sambo har skrivit kontrakt med 50% ägandefördelning i den nya bostaden. Om de skulle separera, skulle sambon få hälften av pengarna jag givit till min son? Min tanke är att skriva ett gåvobrev där förskottet på arv förtydligas som enskild egendom både i sambo som äktenskapligt förhållande. Vart ska gåvan registreras och har det ngn betydelse om den registreras efter deras inflyttning.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du specificerar i gåvobrevet att gåvan till din son ska vara enskild egendom kommer detta inte räknas med i eventuella bodelningar i framtiden. En sambo/maka kommer då inte få hälften av gåvan vid en bodelning.

Du behöver bara registrera ett gåvobrev när du ger en gåva till din make/maka. Du behöver inte registrera en gåva till din son.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Eric NilssonRådgivare