FrågaAVTALSRÄTTGåva09/05/2019

Behöver jag lämna tillbaka gåva som jag mottagit?

Hej jag undrar om man har fått guld av sin sambo (han har försäkring på det). Sen tar det slut mellan oss har han rätt att kräva tillbaka det ? Jag fick det som en gåva. Han säger att han kommer polisanmäla mig om han inte får tillbaka det, kan han göra så ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor blir giltiga när de överlämnas till mottagaren

Vanligtvis kan det finnas ett gåvobrev som beskriver vad gåvan är och till vem den överlämnas. Skriver man inget gåvobrev blir en gåva giltig först när gåvan har överlämnats till mottagaren. När mottagaren fått gåvan kan givaren inte längre ångra sig. Har gåvan däremot utlovats muntligt under ett högtidligt tillfälle med en grupp personer som vittnen, gäller det muntliga löftet och gåvogivare kan inte utan vidare ångra detta. Du behöver alltså inte lämna tillbaka din gåva.

Jag vill också tillägga att försäkringen inte ändrar på bedömningen. Din ex-sambo är fri att säga upp sin försäkring.

Polisanmälan leder ingenvart

En polisanmälan kan inte leda någonstans. En polisanmälan är endast aktuell ifall du begått ett brott, t.ex. stöld eller bedrägeri. I det fall att du endast mottagit gåvan, vilket du haft rätt till, har du inte begått ett brott. Du ex-sambo kan hävda att du stulit eller lurat hen, men det spelar ingen roll. Det är polisen och åklagaren som ska utreda ett eventuellt brott. Om det inte finns någon bevisning eller några tecken på att din ex-sambo har rätt, kommer polisen inte ens starta en förundersökning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet, så återkommer jag.

Ha det bra

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare