Behöver jag betala låsbyte i min hyresfastighet?

Vid ett inbrott i bilen stals en av våra lägenhetsnycklar och även plånbok med id handling.

Vi bor i en gammal lägenhet med portkod och nyckel till porten och som är samma nyckel till vår lägenhet.

Nu kräver hyresvärden att hela låssystemet skall bytas ut i fastighetens 7 lägenheter och att vi är skyldiga att betala denna kostnad som uppgår till mellan 18 000 - 25 000 kr.

Vi har pratat med vår hemförsäkring Folksam och i vår hemförsäkring bas ingår inte byte av låskolv. Om det hade ingått så hade det ersatts med max 3 000 kr vilket innebär byte i vår egen lägenhet.

Kan hyresvärden kräva oss på att vi ska betala för samtliga lägenheter som ingår i fastigheten?

Det står inget i vårt hyresavtal om detta.

Är det inte hyresvärdens skyldighet att ha en försäkring som täcker ett sådant här fall?

Lawline svarar

Hej och tack föra att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom situationen inte är föreskriven i ert hyresavtal tillämpas Jordabalkens 12 kap. Jordabalkens 12 kap reglerar ert hyresförhållande och brukar vanligtvis kallas hyreslagen.

Som hyresgäst är du skyldig att ersätta skada som du orsakar hyresvärden genom vållande eller vårdslöshet (12 kap 24 § JB). I det här fallet har nyckeln blivit stulen genom inbrott i bil. Förutsatt att bilen var låst och att nyckeln inte alltid förvaras i bilen kan du inte anses agerat vårdslöst enligt min bedömning.

Enligt min bedömning är du alltså inte skyldig att betala för låsbytet. I en eventuell tvist är det upp till hyresvärden att visa på att du agerat vårdslöst.

Det finns ingen skyldighet för hyresvärden att ha en försäkring som täcker låsbytet men det bör anses oskäligt att en lägenhetsinnehavare ska ersätta lås i varje enskild lägenhet så fort en nyckel försvinner.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare