Behöver jag ange belopp på konton i äktenskapsförord?

Hej

Måste aktuellt belopp anges i ett äktenskapsförord för is-konto eller bankkonto.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Du behöver inte ange beloppen på konton i ett äktenskapsförord, det är tillräckligt att du specificerar dessa konton, exempelvis genom att ange namnen på dina konton. Det som träder i enskild egendoms ställe är också enskild egendom, (ifall du exempelvis skulle använda medel från det enskilda kontot till att köpa något, är detta också enskild egendom) 7:2 ÄktB pt 6. Avkastning på enskild egendom är inte enskild egendom, om inte detta har föreskrivits 7:2 2 st ÄktB. Så om ni vill att kontons värdeökning också ska vara enskild egendom får ni skriva det i äktenskapsförordet.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare