Behöver förälder betala barns rättegångsskostnader?

Hej min son stoppad av polisen olovlig körningen epa traktor blir rättegång får vi betala den om vi förlorar domen.

Lawline svarar

Hejsan!

Lagstiftning: rättegångsbalken

Gällande rättegångskostnader så kan du hitta bestämmelserna i 31 kapitlet 1§. Där stadgas det att, i straffmål, ska den tilltalade ersätta staten de kostnader som har uppkommit på grund av brottet om den tilltalade förlorar målet. Men eftersom han är underårig så faller han in i 31 kapitlet 1§ 4st, som stadgar att kostnader kan skrivas ner helt eller delvis beroende på personen betalningsförmåga.

Barn står för sina egna skulder och du som förälder kommer därför inte vara betalningsskyldig för din sons skulder.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare