FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/12/2021

Begäran om att åtgärda fel i fastighet och bortfraktning av kvarlämnade möbler från säljaren

Hejsan,

Vi har köpt ett fritidshus, där säljaren inte har fullföljt sina åtagande. Vad kan vi använda som påtryckning eller begär av skadestånd?

1. Elfel som upptäcktes vid besiktning och skulle åtgärdas av säljaren och elektrikern var på väg men p.g.a olika omständigheter inte har varit på plats, ansvar är åtestående säljaren. Nu har det gått 2 månader.Elfel har lett till att vi inte kan laga mat fullt ut då det hänger ihop med elfel.

2. överblivande skräp på släp som står utanför tomten, grannarna har klagat över situaionen.

3. gamla möbler som ska rensas från källare står kvar.

Allt ovan är åtgärder som var överens att ska åtgärdas innan tillträde, men ingenting händer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Möjlighet att väcka talan i domstol för ersättning för reparationer samt ansöka om bortfraktning av möbler via kronofogden!

Härav tänker jag mig olika alternativt rörande vad ni kan göra angående din situation

1) Rörande elfelet, så kan ni väcka en fullgörelsetalan (13:1 RB) i domstol rörande möjligheten att få prisavdrag på fastigheten pga att denna avviker från vad som följer av avtalet eller åtminstone från det som en köpare kunnat förutsätta vid köpet (4:19 st. 1 JB). Dessutom finns möjlighet att begära skadestånd enligt samma regel! Alternativt kan ni istället för att vänta på säljarens reparationer göra en egen och därifrån begära prisavdrag samt skadestånd för att täcka dessa reparationskostnader.

2 & 3) Rörande skräpet som står utanför tomten samt möblerna i källaren behöver ni ens inte gå via domstol utan ni kan istället skicka en skriftlig ansökan till kronofogden om en vanlig handräckning, som ger möjligheten att kunna bortfrakta den lösa egendomen från din fastighet (3 § BfL). Denna ansökan är en summarisk process, vilket innebär om inte svarande (dvs säljaren) framställer några invändningar när denne får reda på eran ansökan via kronofogden, så kommer eran begäran fullgöras. Ni har om eran ansökan godkänns dessutom rätt till en mindre kostnadsersättning för er ansökan.

Jag rekommenderar dock att vända er till något mer juridisk erfaret ombud innan ni beslutar er om att väcka någon talan i domstol då det är viktigt att er situation utreds i mer detalj så att ni inte skulle riskera att förlora en domstolstvist och därav riskera betala för eventuella rättegångskostnader!

Hoppa det var svaret på dina frågor !

Eles KarahalilovicRådgivare