Begära ut information från ett privat företag

Kan jag begära ut arbetad tid för en anställd i ett privat företag? Dvs jag vill ha en anställds arbetade tid för perioden maj till november 2017 med datum och tid.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En utomstående person kan inte ta del av ett privat företags uppgifter om en anställds arbetstid utan samtycke. Däremot när det gäller statliga och kommunala aktörer så gäller offentlighetsprincipen vilket innebär att man kan begära ut alla offentliga handlingar som finns där. Men när det handlar om ett privat företag så finns det ingen motsvarande möjlighet. Därför kan du inte begära ut arbetad tid för en anställd i ett privat företag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare