Begära skadestånd för sakskada mot kommunen?

Vid senaste stormen blåste ett träd från grannfastigheten in på vår tomt och krossade en elcykel (värde ca 20 000). Den typen av skada täcks inte av hemförsäkring. Trädet var troligen dött, men ej ruttet. Kan jag kräva grannen på ersättning för förstörd cykel? Grannen är kommunen där jag bor. Jag har vid upprepade telefonsamtal påtalat risken för att trädet ska falla. Dessvärre saknar jag dokumentation för dessa telefonsamtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt ansvarssubjekt

Det första man behöver fastställa är att ta reda på vem som är ansvarig för marken olyckan skedde på, för att rikta eventuellt skadeståndsanspråk mot rätt person. Det framgår av din fråga att trädet stod på en tomt tillhörande kommunen. Skadeståndsanspråk får riktas mot kommunen.

Är kommunen ansvariga för skadan?

Om någon genom vårdslöshet orsakar person- eller sakskada är de skyldiga att ersätta skadan enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen (SkL) Skadeståndslagen (SkL). Då kommunen är ansvariga för sin tomt är det dem som kan bli ansvariga. Frågan är då om kommunen har varit vårdslös genom sin underlåtenhet att inte ta bort trädet.

Har kommunen varit vårdslös?

Det första vi måste göra är att utreda om kommunen då har varit vårdslös.

Vid en prövning om kommunen agerat vårdslöst tar man hänsyn till ett antal olika faktorer:

1) Hur mycket hade det kostat kommunen att ta bort trädet?

2) Hur stor var risken för att någon skulle skada sig eller att egendom som tillhör någon annan går sönder?

3) Hur allvarlig och stor skulle den potentiella skadan kunna bli?

4) Hur medvetna om skaderisken var kommunen?

Utifrån informationen i din fråga skulle jag säga att ta ner ett träd hade i runda slingor kostat under 5000 kr att åtgärda lite beroende på hur stort trädet var.

Risken för att någon skulle skada sig eller att något skulle gå sönder verkar vara relativt stor utifrån det du beskriver då du t.o.m har påpekat för kommunen att det råder en viss risk med trädet. De potentiella skadorna har i vart fall orsakat sakskada upp mot 20.000 kronor och om en person hade varit under trädet så måste det antas att skadorna skulle kunna bli mycket allvarliga.

Kommunen borde ha insett att det medför en skaderisk att ha ett dött träd på sin tomt som vid en eventuellt storm skulle kunna rasa ner och göra påtaglig skada för närliggande grannar.

Jag skulle med den bakgrund du har uppgivit, samt att du har påtalat för kommunen att skada kan uppkomma om de inte tar bort trädet att kommunen handlat vårdslöst, speciellt om det är så att trädet varit så ett bra tag. Jag vill dock poängtera och uppmärksamma dig på att en skadeståndsbedömning kräver oftast väldigt mycket kött på benen och bedömning är svår att göra då jag inte känner till alla omständigheter i fallet.

Vilken ersättning har du rätt till?

Min bedömning är att du rätt till skadestånd eftersom kommunen genom sin underlåtenhet har låtit bli att åtgärda att ta bort trädet. Enligt 5 kap. 7 § 1 p. SkL ska skadeståndet omfatta ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och eventuell värdeminskning. Ersättning för sakens värde utgår normalt vid totalskada då saken måste ersättas med en helt ny medan ersättning för reparationskostnad och eventuell värdeminskning är det normala vid partiella sakskador då det räcker med att reparera den skadade delen av saken.

Vad bör du göra nu?
En skadeståndstalan är en omfattande process och kan kosta relativt mycket pengar. Då det är ett småkul (dvs under 23.250 kr) kostar det 900 kr att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten (se här). Därutöver kostar ombudskostnader och vid en förlorad tvist även motpartens kostnader. Detta kan om processen dras ut bli betydligt mer pengar än 20.000 kr. Men det är såklart helt upp till dig själv. Vill du ha hjälp med ett ombud kan du kontakta vår juristbyrå.

Min rekommendation är att du hör av dig till kommunen och försöker komma överens med dem. Du bör bifoga alla kvitton, all dokumentation du har så som bilder, mail, telefonsamtal etc. Har du inget ingen bevisning för skadan kommer du tyvärr inte kunna vinna framgång och du får hoppas att kommunen istället vill gottgöra dig.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp! Om du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen. Bestämmer du dig för att stämma kommunen i domstol och behöver hjälp med att framställa krav till kommunen kan du höra av dig till Lawlines juristbyrå.

Med vänlig hälsning

Gustav PerssonRådgivare