Begära någon försatt i konkurs.

Hej. Jag och min make har inte fått lön sedan i januari i år av vår arbetsgivare utan har fått driva in det via KF och har nu fått beslutat att dom är skyldiga att betala oss. Det finns inga som helst tillgångar i företaget. Nu vill vi driva detta på egen hand och försätta företaget i konkurs så vi kan ta del av statlig lönegaranti. Hur gör vi nu?

MVH

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om konkurs regleras i 2 kap. konkurslagen. I 2 kap. 1 § konkurslagen så framgår det att du och din make måste ansöka om att företaget ska försättas i konkurs. För att ni ska vara behöriga att göra detta så framgår det av 2 kap. 4 § konkurslagen ni som borgenärer måste ange uppgifter om eran fordran och omständigheter i övrigt vilket ni grundar ert yrkande på. Ni ska även i original eller kopia bifoga de handlingar som ni vill åberopa. Ansökningshandlingen och de handlingar som har bifogats skall ges in i två exemplar. Förutom det så måste ni under rättegång bevisa att företaget är insolvent. Det finns lagar som reglerar själva bevisningen och dem återges i bland annat. 2 kap. 8 eller 9 §§ konkurslagen. Den förstnämnda paragrafen (8 §) handlar om att kronofogden försökt mäta ut egendom sen 6 månader tillbaks men inte lyckats. Som jag förstår det så har detta inte hänt så denna paragraf bortfaller. Den sistnämnda paragrafen (9 §) handlar om att företaget är bokföringsskyldig och du och din make separat begärt in fordringen av företaget men betalning inte skett inom en vecka då måste du och din make separat begära att företaget försatts i konkurs. Observera att du och din make separat måste upplysa om att en konkursansökan kan följa om de inte betalar in fordringen. Det finns även konkurshinder som kan bli aktuellt.

Det jag ovan beskrivit är huvuddragen i hur händelseförloppet går till ifall en borgenär vill få en gäldenär försatt i konkurs. Det är inte möjligt för mig att avgöra om ni uppfyller kraven för bevisning som krävs eftersom jag endast har den information som är angiven i frågan. Mitt råd är att läsa igenom 2 kap. konkurslagen. Men jag hoppas detta svar var till någon hjälp och skulle du/ni behöva mer hjälp så är det bara att återkomma med mer frågor eller kontakta någon av våra jurister genom att trycka här.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare