Begära intyg om tandläkarbesök av arbetstagare

Som ny personalansvarig har jag en fråga kan jag begära intyg av en anställd som har återkommande tandläkarbesök. Man kan ha dåliga tänder, men att det ska ta en hel arbetsdag vid varje tillfälle känns konstigt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt vad som gäller vid tandläkarbesök
Det finns ingen rätt enligt lag att vara ledig för att gå till läkare eller tandläkare på betalad arbetstid. Anställda har således inte automatisk rätt att gå till läkare eller tandläkare. Det finns dock en möjlighet för anställda att ansöka om att få tjänstledigt (ledigt utan betalning) för att gå till läkare eller tandläkare på arbetstid. Det regleras ofta i kollektivavtal om anställda har rätt till ledighet med betalning vid läkarbesök och under vilka förutsättningar.

Intyg
Frågan om du kan begära intyg om tandläkarbesök kan regleras i kollektivavtal eller i en policy på arbetsplatsen. Utifrån din fråga bör du dock kunna begära ett intyg av arbetstagaren. Eftersom det är fråga om återkommande tandläkarbesök som tar i anspråk en hel arbetsdag vid varje tillfälle, bör du kunna begära ett intyg om att arbetstagaren har behov av återkommande tandläkarvård. Arbetsgivaren har självfallet ett starkt intresse av arbetstagaren står till förfogande för det arbete som denne har anställts för. Om tandläkarbesöken ger rätt till betald ledighet bör även detta ses som ett skäl att kunna begära ett intyg. Jag rekommenderar dig dock i första hand att se vad som står i gällande kollektivavtal eller policy.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare