Begå mened som part i brottmål?

I ett brottsmål där ombud går in och yttrar att vittnesed ska avläggas . Och både tilltalad samt målsägande gör det i denna process. Kan man då dömas för mened i detta fall ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 15 kap. 1 § brottsbalken döms den som under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen för mened. En förutsättning är således att personen ifråga ska ha lämnat den osanna uppgiften eller förtigit sanningen under laga ed. Enligt 36 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) är det enbart de som inte är parter i målet som får höra som vittnen. Vidare är det enligt 36 kap. 11 § RB enbart de som är vittnen som ska avlägga vittneseden.

I och med att målsäganden och den tilltalde är parter i målet, får de inte höras som vittnen och ska således inte avlägga vitesseden. Det är alltså inte möjligt att som målsägande eller tilltalad dömas för mened.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sam NaderiRådgivare