FrågaAVTALSRÄTTGåva19/02/2014

Bedömning om namnteckning är äkta, gåvobrev , SKL, formkrav gåvobrev.

Vem vänder man sig till för konstatera om en namnteckning är äkta? Bakom min fråga finns ett gåvobrev som är tvivelaktigt, namnteckningarna är inte bevittnade.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

När det kommer till att bedöma om en namnteckning är äkta, det vill säga att den som påstår sig eller påstås ha signerat gåvobrevet faktiskt också är den som skrivit signaturen, har du möjlighet att vända dig till Statens Kriminaltekniska Laboratorium (SKL). SKL utför även ärenden åt privat personer och kan då göra en handstilsundersökning. Mer information om hur du går tillväga och kostnader finns på www.skl.polisen.se/tjanster

Allmänt om gåvobrev kan sägas att det inte finns några satta formkrav för hur ett gåvobrev ska se ut. Detta innebär att ett gåvobrev inte behöver vara bevittnat för att vara giltigt. Det finns vissa undantag, på vissa typer av gåvobrev har man ställt giltighetskrav. Exempelvis måste gåva mellan makar registreras för att bli giltigt enligt äktenskapsbalk 8kap 1§ 1st och 16kap. För gåva av fast egendom, såsom fastighet eller bostadsrätt, har man ställt vissa formkrav som måste uppfyllas för att gåvan ska vara giltig. Dessa formkrav finns i jordabalk 4kap 1§ (se även jordabalk 4kap 29§). Men i regel finns alltså inga formkrav.

För att svara på dig fråga kan du, för att se om namnteckningen i sig är giltig, vända dig till SKL för att få hjälp vidare i ärendet.

Vänligen,

Anna HelgessonRådgivare