Bedömning av oaktsamhetsbrott

Hej.

Detta är inget som har hänt men en fundering/fråga jag har.

Om man kör bil eller mopedbil eller annat fordon och man skulle råka köra på en fotgängare eller cyklist på kväll/natt för att dom inte använt reflexer / lampor på cykel etc och man därför inte sett dom i tid. Åker man som fordonsförare ändå dit för vållande till annans kroppskada / död om de nu skulle gå så illa. Jag syftar inte bara på övergångställen utan även om dom går cyklar på landsväg / annan väg eller korsar gata där de inte är övergångsställe osv.

Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vållande till annans död är reglerat i 3 kap 7 § Brottsbalken (BrB) och vållande till kroppskada i 3 kap 8 §. För att kunna dömas till dessa brott krävs att man har handlat vårdslöst, och att detta vårdslösa handlande har lett till olyckan i fråga. Detta kallar man för ett krav på kausalsamband. Dessutom ska man ha kunnat beräkna innan att det finns en risk för att ens handlande kan leda till det som inträffat. Man måste således summera alla omständigheterna i fallet och göra en bedömning utifrån dessa.

Kör man exempelvis i för hög hastighet på halt väglag när det är mörkt och man vet att människor ofta cyklar längst vägkanten är det flera tecken på att man borde veta att något faktiskt skulle inträffa. Kör man istället i rätt hastighet och någon plötsligt och oväntat hoppar ut framför bilen är det istället incitament för att man inte visste att någon risk faktiskt förelåg. Då är det mindre troligt att man blir dömd för ett oaktsamhetsbrott. Så för att konkret besvara din fråga beror det väldigt mycket på situationen. Vet man om att det går runt fotgängare utan reflexer och det dessutom är mörkt ute, bör man möjligen köra försiktigare för att utesluta risken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare