FrågaAVTALSRÄTTGåva01/02/2015

Bättre rätt till gåva

Hej,

jag fick en guldring av min mor som jag gav min fästmö som förlovningsring. Den fick hon i sin tur av min mormor innan hon dog. Nu kräver min morbror att få tillbaka den då han menar att han gav den till henne och har "första tjing" på den. Jag har haft den i snart 5 år. Mamma har haft den 8-10 år kanske.

Vill tillägga att min mormor levde i Chile och dog även där.

Frågan är om han har rätt till den?

MVH

James

Lawline svarar

Hej,

Vad jag förstår så har din morbror en gång i tiden givit en ring till sin mor (din mormor). Generellt gäller enligt svensk lag att en gåva anses fullbordad när själva egendomen rent fysiskt är överlämnad till mottagaren (Gåvolagen 2§). Samma sak gäller för när din mormor sedan valde att efter en tid ge bort den till sin dotter som sedan gav den till dig osv. Vidare gäller att det inte finns någon möjlighet att återkalla en fullbordad gåva om inte gåvan tydligt var villkorad och således belagd med ett förbehåll om eventuell återgång redan från början. Så länge inte din morbror kan styrka att något sådant förbehåll har ställts upp från början har jag svårt att se någon möjlighet för honom att hävda sig ha bättre rätt till ringen.

Caisa CarlssonRådgivare