Barnvakt och garantställning

Hej! Har en fundering angående vållande till kroppsskada. En nära bekant till min son passade honom i somras, han var då 5 år. Dom var ute på en gräsmatta som ligger inom synhåll, bara ett par meter från ett bergsstup. Barnvakten går in får att laga mat och lämnar min son och en jämngammal kompis på gräsmattan själva. Barnen går efter en stund fram till stupet då dom är nyfikna på det och min son ramlar handlöst ner för stupet ca 4,5 m rakt ner bland stubbar och stenar. Han har änglavakt och lyckas ta emot sig med händerna med två brutna handleder som följd. Efter ett par veckor med gips på båda armarna mår han idag bra. Men hela händelsen känns mycket otäck med tanke på att det bara var ren tur att det inte gick värre. Skulle detta kunna räknas som vållande till kroppsskada eller finns det något annat som passar bättre? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

Vållande till annans kroppsskada regleras i 3 kap. 8 § BrB. Detta är ett oaktsamhetsbrott, vilket innebär att gärningsmannen inte behöver ha uppsåt till brottet. Det ska således utredas huruvida barnvakten varit oaktsam. I fallet har barnvakten gått in för att laga mat och lämnat barnet på gräsmattan. Gräsmattan ligger endast ett par meter från ett bergsstup. Barnvakten måste varit medveten om att ett 5 årigt barn skulle kunna ramla ner för stupet, eller i vart fall borde denne misstänkt att det funnits en sådan risk. Mot bakgrund av detta anser jag att bestämmelsen beträffande vållande till annans kroppsskada i 3 kap. 8 § BrB kan aktualiseras.

Vad som vidare ska utredas är om barnvakten kan hållas ansvarig. En otillåten gärning kan begås genom handling eller underlåtenhet. I detta fall är det fråga om en otillåten gärning som begåtts genom underlåtenhet. Ett underlåtenhetsbrott kan bara ligga för handen om det föreligger en garantställning. I detta fall skulle barnvakten kunna ses som skyddsgarant till barnet. I förhållande till ett barn kan en skyddsgarantställning exempelvis uppkomma genom nära levnadsgemenskap. Dock kan även frivilliga åtaganden medföra garanantansvar avseende vissa typer av situationer, t ex kan en barnvakt ha ett ansvar att undanröja vissa risker som kan hota barnet.

Mot bakom av det ovan anförda bör barnvakten anses haft ett garantansvar över barnet och därmed en skyldighet att skydda barnet mot faror. Barnvakten har underlåtit detta då denne av oaktsamhet lämnat barnet ensamt nära ett bergsstup och kan således ha gjort sig skyldig till vållande till annans kroppsskada i enlighet med 3 kap. 8 § BrB.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare