Barnbarns rätt till arv vid förekomst av testamente och efterlevande make

Hej. För ett antal år sen avled min farfar och några år innan det avled min pappa. Farmor lever fortfarande. Vid bouppteckningen för farfar hade de skrivit ett testamente där min faster med sambo skulle ärva allt. Jag och mina 2 syskon bestred detta testamente, för att ha rätt till pappas arvslott. Är det farmor som ärvde farfar (de var gifta) eller har vi rätt till arv efter farfar även om farmor lever? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller barnbarns rätt till arv vid förekomst av testamente och efterlevande make.

Regler om arv och fördelning genom testamente finns i Ärvdabalken (1958:673).

De allmänna arvsreglerna

Till att börja med kan konstateras att du och dina syskon enligt de allmänna arvsreglerna räknas som bröstarvingar till er pappa (2 kapitlet 1 § Ärvdabalken). I första hand bröstarvingar och är en bröstarvinge död så träder dennes barn i dess ställe (2 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Denna arvsrättsliga princip kallas Istadarätten. Det innebär precis som du säger att du och dina syskon som huvudregel har rätt till er pappas arvslott.

Har det däremot genom testamente föreskrivits en annan fördelning har bröstarvingar endast rätt till sin laglott, vilket utgör hälften av ens arvslott (7 kapitlet 1 § Ärvdabalken).

Efterlevande makes förfoganderätt

Rätten att få ut sin laglott genom att bestrida testamentet, omfattas dock inte av den efterlevande makens rätt till kvarlåtenskapen enligt 3 kapitlet Ärvdabalken (7 kapitlet 3 § Ärvdabalken). I ditt fall då er farfar testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap innehar er farmor hela arvet efter honom med fri förfoganderätt intill sin död (3 kapitlet 1 § Ärvdabalken). Detta innebär att hon i princip kan göra vad hon vill med arvet – t ex förbruka eller sälja det, men inte testamentera bort det. Därefter ska er farfars kvarlåtenskap fördelas i enlighet med testamentet – med undantag för bröstarvingarnas rätt till sin laglott. Vid er farmors död kan ni därmed precis som du beskrivit, begära jämkning av testamentet för att få ut er laglott (7 kapitlet 3 § Ärvdabalken).

Sammanfattning:

Er farmor kommer att ärva allt efter er farfar och inneha detta med fri förfoganderätt intill sin död (dvs rätt att göra i princip vad som helst med arvet förutom att testamentera bort det). Du och dina syskon kan därefter begära jämkning av din farfars testamente för att få ut era laglotter.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare