Barnadråp och påföljd

Hej,

Jag skriver en bok där en nyförlöst moder (baby ca fyra månader) i desperation och raseri kastar sin baby genom ett fönster. Hon har inte sovit särskilt mycket under dessa första månader och har en make som inte delar ansvaret. Jag vill inte ge henne en diagnos, men man kan ana att hon har någon form av depression efter förlossningen. Psykos? Barnet dör i olyckan. Vad händer med mamman? Hon är tidigare ostraffad. Det finns vittnen till händelsen och den är glasklar. Det är absolut ingen olycka i den meningen att hon "tappar" barnet. Kommer hon att få fängelse och i så fall är det barnadråp? Vilken påföljd kan hon få? Vilken sorts anstalt kan hon hamna på, ifall hon får fängelse?

Tack på förhand! :)

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Barnadråp

Om en kvinna dödar sitt barn vid födseln ska hon dömas för barnadråp till fängelse i högst sex år (3 kap. 3 § brottsbalken). Barnadråp är ett så kallat privilegierat brott. Regeln tar sikte på två situationer. Regeln blir tillämplig om kvinnan dödar sitt barn vid födseln men också om hon dödar sitt barn efter födseln men under en tid som hon på grund av förlossningen befinner sig i ett upprivet sinnestillstånd eller svårt trångmål. Fyra månader kan ligga såväl inom som utanför denna tid, beroende på hur omfattande hennes sinnesförvirring varit efter förlossningen. En åklagare yrkar med största sannolikhet mord eftersom straffvärdet för mord är högre än barnadråp (3 kap. 1 § brottsbalken). Försvaret försöker naturligtvis göra så att brottet istället rubriceras som barnadråp.

Påföljd

En rättspsykiatrisk undersökning företas normalt i mål om barnadråp. Frågan är om hon begått de åtalade gärningarna under påverkan av psykisk störning samt huruvida den psykiska störningen är allvarlig. Om hon anses lida av en allvarlig psykisk störning så finns medicinska förutsättningar att överlämna henne till rättspsykiatrisk vård (31 kap. 3 § brottsbalken). Annars ska hon, eftersom barnadråp har ett så högt straffvärde, inte dömas till annan påföljd än fängelse. Advokaten Bengt Söderström nämnde i en intervju med SVD år 2002 att han inte vet om något rättsfall där barnadråp lett till ett längre fängelsestraff än 12 månader. Två år senare, 2004, dömde Svea hovrätt en kvinna för barnadråp till fängelse i tre år efter att hon lagt sin nyfödda bebis i en plastpåse, läs mer om rättsfallet här. En som blir dömd för barnadråp till fängelse tjänar sitt straff på en anstalt för kvinnor. Anstalten Hinseberg har den högsta säkerhetsklassningen bland kvinnoanstalterna i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare