Avvisning av bevisning

Att avvisa bevisning vad saken gäller

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag inte vet exakt vad det är för bevisning du frågar om ska jag försöka ge dig ett generellt svar!

I svensk processrätt gäller principen om fri bevisföring, denna återfinns i 35 kap. 1 § Rättegångsbalken (RB). Principen innebär att parterna som regel är fria att lägga fram vilken bevisning de vill.

Enligt 35 kap. 7 § RB kan emellertid domstolen under vissa förutsättningar kan avvisa bevisning som part vill föra in. Detta är således ett betrakta som ett undantag från principen om fri bevisföring. Enligt ovan nämnd paragraf föreskrivs att rätten får avvisa bevisning:

1. om den omständighet som en part vill bevisa är utan betydelse i målet,

2. om beviset inte behövs,

3. om beviset uppenbart skulle bli utan verkan,

4. om bevisningen med avsevärt mindre besvär eller kostnad kan föras på annat sätt, eller

5. om beviset trots rimliga ansträngningar inte kan tas upp och avgörandet inte bör fördröjas ytterligare.

Rättegångsbalken hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare