Avtalstolkning av anställningsavtal - "Helgarbete"

Hej!

I mitt anställningsavtal står det under punkten arbetstid:

"Arbetstagaren är skyldig att arbeta varannan helg under butikens öppettider, lördag 11-16 och söndag/helgdag 11-16 om Arbetsgivaren så anmodar. Helgarbete kompenseras med ledighet under ordinarie arbetstid enligt rullande schema."

Jag arbetar alltså både lördag och söndag varannan helg. I gengäld är jag ledig varje fredag så inga konstigheter. Men vi arbetar också alla röda dagar och får ingen kompensation för det, och det är det jag undrar om min chef gör rätt? Han har ju skrivit att "helgarbete kompenseras..." så jag undrar om inte röda dagar borde falla där under också?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Utgångspunkten vid avtalstolkning är att man ska utgå från parternas gemensamma partsvilja när avtalets slöts (dvs vad du och din chef båda avsåg när ni undertecknade avtalet). Emellertid verkar ni ha skilda meningar om detta, varför man får gå vidare med olika tolkningsmetoder för att utröna vad som ska förstås med avtalet.

Det finns olika metoder för avtalstolkning som utvecklats inom praxis och inom den juridiska doktrinen. Alla kommer inte anse att samma metod bör ges samma vikt.

Några vanliga tolkningsmetoder är språkinriktad tolkning, systeminriktad tolkning och branschinriktad tolkning.

Språkinriktad tolkning innebär avtalet tolkas efter sin ordalydelse och den språkliga innebörden. Om man ser till betydelse av ordet "helg" så hänger det samman med ordet "helig", vilket skulle kunna vara argument att kyrkliga högtider som är röda dagar också ska vara "helg" i avtalets mening. Emellertid kan man argumentera emot detta och påstå att många inte anser att julafton är en helgdag om den infaller på en lördag eller söndag, eftersom "helg" har för de flesta blivit synonymt med lördag och söndag.

Systeminriktad tolkning innebär att man ser till andra delar av avtalet. Om till exempel det finns en bestämmelse om röda dagar eller högtider där något särskilt gäller, talar detta för att man gör en distinktion mellan "helg" och "röd dag" och att avtalet inte föreskriver att t. ex julafton när den infaller på en onsdag inte ska ses som "helg". Eftersom "helgarbete" följer direkt efter lördag och söndag tyder det också på att "helg" avser endast lördag och söndag.

Branschinriktad tolkning innebär att man ser till t. ex språkbruk i branschen. Inom glassbranschen kan "båt" avse en glassbåt men det hade det inte gjort i t. ex möbelbranschen.

Jag anser mig veta för lite om din bransch och om avtalet i dess helhet för att göra en slutgiltig tolkning, men jag anser att det faktum att "helgarbete" kommer direkt efter att lördag och söndag nämnts talar för att "helg" avser bara lördag och söndag.

Lawline RådgivareRådgivare