FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/07/2013

Avtalspart privat eller företag? Rätt till kvitto?

Hej! Jag har köpt ett utsug av en annan Nagelterapeut och vi gjorde upp att det skulle vara 4500kr inkl moms och att jag skulle få ett kvitto på detta, jag har betalt till dennes företagskonto och hon påstår att hennes revisor sagt att på en kontantfaktura kan man inte skriva momsen, och då måste jag betala in ytterligare 25% för att få en ny faktura där momsen syns, sen så efter detta säger hon att hon säljer denna privat och inte som företagare, kan man verkligen göra så? Finns det något jag kan göra för att antingen häva köpet eller få ett nytt kvitto där man ser att det är köpt för 4500kr inkl moms? Jag köpte detta utsug genom mitt företag och det var inte på tal om innan affären att det skulle vara privat! Hjälp mig hur kan jag gå tillväga?!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som du beskriver det ingick du ett köpavtal. Innehållet var ett utsug för totalt 4500 kr. Kvitto har man alltid rätt till som kund.

Avtalet är giltigt och ska följas.

Att motpartens revisor berättar vad man kan och inte kan göra på en kontantfaktura spelar ingen roll om ni redan avtalat om priset 4500 kr inkl. moms. Mortpartens revisor kan inte egenhändigt ändra ert avtalsinnehåll i efterhand. Det som påstås kan dock tala för att det i själva verket var 4500 kr exkl moms som avtalades. Du säger att ni avtalde 4500 kr och att du betalat detta. Då ska du inte behöva betala ett öre till för att få det du köpt, samt kvitto. Du har uppfyllt din prestation. Om inte motparten uppfyller sin del av avtalet utgör det avtalsbrott.

Att säljaren hävdar att den säljer som privatperson är lite komiskt. Att pengarna sätts in på företagskontot, att säljaren tar hjälp av företagets revisor och att säljaren säljer en vara som har direkt anknytning till säljarens företag talar starkt emot att så är fallet. Är det en seriös företagare vi talar om? Det skulle förvåna mig stort om utsuget inköpts för privat bruk. Med all sannolikhet inköptes det av företaget, för företaget, och säljs av företaget. I domstol har säljaren knappast framgång med detta påstående. Vad säljaren vill vinna med att konsumentköplagen blir tillämplig istället för köplagen kan jag inte förstå. Lagen ger framför allt skydd åt privatpersoner som köper av ett företag och inte tvärt om. Med en revisor och ett professionellt kunnande är säljaren inte i en så pass underlägsen situation att denne inte kan ge ut kvitto eller uppfylla sina skyldigheter enligt avtalet (inbegripet att ge ut kvitto om ni kom överrens om det).

För hävning av köpet krävs ett avtalsbrott av väsentlig betydelse, och att säljaren borde ha insett det. Det räcker alltså inte med ett avtalsbrott för att hävning ska aktualiseras. Kan du inte bokföra varan ordentligt utan kvitto (så att hela syftet med köpet fallerar) och säljaren borde insett detta eftersom ni pratade om det, finns en möjlighet till hävning både enligt köplag och konsumentköplag. Andra avtalsbrott av väsentlig betydelse kan även finnas.

Kvitto har du rätt att kräva, och ju bättre bevisning du har för att avtalet ser ut som du beskriver, desto lättare blir det.

Det rör sig inte om några jättesummor, och att lösa det sinsemellan om möjligt är att föredra. Du verkar ha ett bra case förutsatt att du kan visa att ni avtalde om 4500 kr inkl. moms. Verksamma jurister kan hjälpa dig vid en eventuell domstolstvist.

Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare