Avtalspart A orsakar tredje man skada, har avtalspart B ett ansvar att hjälpa till att reda ut situationen?

En bilskrot "köpte" sambons skrotbil mot att de hämtade den på plats. De fick ur den ur garaget, papper skrevs på, regbevis och bevis på hämtning. Jag stängde vårt garage, vi tackade och sa hej då. Jag lämnade garagelänga/området. Bilskrotspesonen, fick jag veta senare, hade en olycka, en annan garageport blev delvis intryckt, går ej att öppna. Grannen får numret och dagen efter dyker han upp för att få upp garagedörren (lördag) Han berättar att hans chef skickar folk på måndag. Nu säger grannen att JAG ska stå i kontakt med företaget och se till att allt blir fixat. Stämmer det verkligen? Samfällighetsordf påstår detsamma??? Står det inte mellan företaget och den drabbade? Visst helt oförskyllt på grannen men vad hjälper jag som MELLANHAND? Jag köpte en tjänst, det blev klart och vi var klara....hur kan jag ansvara för vad som händer efteråt???

Med vänlig hälsning, Mia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är att du inte har några skyldigheter alls i den här situationen. Det var en anställd på företaget som vållade skadan på garageporten, på grund av detta är det företaget som bär ansvaret. Detta kallas för principalansvar och är en regel som säger att arbetsgivare ansvarar för i stort sett alla skador som dennes anställda vållar i tjänsten (3 kap. 1 § skadeståndslagen).

Det faktum att anledningen till att bilskrotsarbetaren befann sig i området var för att du hade beställt en tjänst eller sålt egendom leder inte till att du har ett ansvar att reda ut situationen. Det är upp till din granne och företaget att själva göra upp sinsemellan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare