Avtalsbundenhet - muntligt avtal

Hej.

Såg på blocket en annons med en motorlyft för bil samt ett motorstativ på en Lördag.

Motorlyften ville säljaren ha 900kr för och för stativet 300kr.

Jag skrev ett SMS och bjöd 800kr för lyften och att jag kunde hämta när den som helst ifall hon godtog budet.

Jag fick tillbaka ett SMS att säljaren är borta. Jag ringer direkt och vi bestämmer kl 16:30 på Måndag att hämta lyften och budet på 800kr är Okej för henne. Hon frågar om jag är intresserad av stativet också. Jag svarar "- inte nödvändigtvist, vill någon annan köpa stativet så sälj det, skulle det finnas kvar på måndagen så köper jag nog det också"

På söndag får jag SMS att båda delarna är sålda.

Jag svarade på en gång lite argt men säljaren säger att hon helst ville sälja båda delarna.

Jag menar på att vi hade ett muntligt avtal.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att säljaren också är en privatperson och i så fall är det bestämmelserna i avtalslagen som reglerar ert mellanhavande. Enligt vad jag har förstått utav problembeskrivningen så har du och säljaren lyckats träffa ett muntligt köpavtal avseende själva motorlyften. Eftersom du inte uttryckt din vilja att med säkerhet även köpa stativet, får det anses som att säljarens anbud angående stativet, dvs. förfrågan om ditt intresse för köp av stativet, har förfallit i samband med att du initialt avböjt att köpa stativet. Enligt min bedömning finns det i alla fall ett bindande avtal angående motorlyften.

Inom avtalsrätten finns det en grundläggande princip om avtalsbundenhet som innebär att en part som ingått ett avtal är skyldig att fullgöra sina skyldigheter i enlighet med avtalsinnehållet. I ditt fal innebär det att säljaren ska hålla motorlyften tillgänglig för avhämtning enligt den tid och den plats som ni har avtalat. Om någon förvägras sina rättigheter pga att dennes motpart inte håller sitt löfte, dvs avtalet, kan denne gå till domstol för att tvinga motparten att prestera i enlighet med avtalet. I ditt fall är en sådan verkan nästan omöjligt att åstadkomma då säljaren redan sålt de utannonserade delarna till någon annan.

Detta svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, och om du behöver vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Nicole CaiRådgivare