Avtalsbundenhet

Hej, jag försökte att skapa ett medlemskap hos ett gym men mitt kontonummer för autogiro fungerade inte när jag då jag försökte skapa ett medlemskap via internet. Det stod att men var tvungen att komma ned till gymmet för att "slutföra" sin ansökan som medlem, med legitimation och signatur.

Nu var jag tvungen att flytta till ny ort och vill därför inte ha mitt medlemskap. Jag fick idag ett mail av dem som begär att jag skickar ett "giltigt" autogiro nummer för att de ska kunna dra kostnad från mig.

Min fråga är nu om de verkligen kan begära pengat från mig om jag aldrig varit där med mitt leg och aldrig signerat någonting för att "slutföra" mitt medlemskap? Är jag verkligen bunden att betala för ett medlemskap utan något kontrakt med signatur?

Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att behöva komma ner till gymet och – som gymet formulerat det – "slutföra" sin ansökan om medlemskap, måste betyda att gymet haft för avsikt att inget avtal skulle uppkomma före den tidpunkten. Eftersom slutförandet av ansökan aldrig blev av kan det inte heller finnas något avtal och följaktligen är du inte bunden till att betala något.

Förklaring

Slutsatsen jag dragit ovan är baserad på viljeteorin. Det betyder att man blir bunden därför att man vill det. Eftersom ett avtal har minst två parter betyder det att viljeteorin ska appliceras på er båda. Genom att (försöka) skapa ett medlemskap via internet har du uttryckt en vilja att bli bunden. Gymet å andra sidan, ville bara bli bundet om vissa villkor var uppfyllda. En förutsättning för att bundenhet ska uppstå är att era respektive viljeförklaringar stämmer överens med varandra. Det går därför inte att hävda att ett avtal uppkommit i och med din ansökan på internet. Gymet kan inte heller hävda att de ångrat sig, och nu vill acceptera ditt anbud*, eftersom anbud förfaller direkt när de förkastas, vilket skedde när gymet krävde att du skulle "slutföra" din ansökan.

*= Avtal sluts genom anbud och accept. Om jag frågar om jag får köpa en klocka av dig för X kr utgör det mitt anbud. En accept är vad de flesta tror: att acceptera anbudet. Skulle du exempelvis svara att jag kan få köpa klockan, men för Y kr, kallas det för oren accept. Det betyder att mitt ursprungliga anbud om att få köpa klockan för X kr har förfallit, och följaktligen att du inte kan kräva att jag ska köpa klockan. På precis samma sätt kan inte gymet kräva betalning av dig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare