Avtalsbrott vid anbud och accept för en konversation på Facebook

Hej! En barnvagn låg ute på Facebook marketplace för försäljning för 9000kr (i annonsen framgår även att säljaren är villig att förhandla pris vid snabbt köp). Tar konversationen vidare på privat meddelande där jag anger 8000kr samt kan hämta samma kväll. Får ett nytt anbud på 8500kr varpå jag svarar "taget!" (ren accept). Vi försöker komma överens om tid för hämtning och kommer fram till att hämtning ska ske dagen därpå. Säljaren är därefter dålig på att svara och ber om att få återkomma. Får ej återkoppling och skriver då två dagar efter första konversation "påminner om att vi har ett avtal enligt avtalslagen" varpå säljaren svarar att hon ej tänker sälja vagnen till mig när jag beter mig såhär och att jag får anmäla om jag vill. Undrar därmed hur jag kan gå vidare i ärendet för att åberopa avtalsbrott? Har en adress samt namn till personen. Är det att anse som ett bindande avtal genom vår konversation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar ifall ett bindande avtal har uppkommit genom en konversation på Facebook.

Vid besvarande av frågan kommer jag att använda mig av Avtalslagen (AvtL).

Tillämpliga bestämmelser:

Av 1 § AvtL framgår att anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2–9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret. Detta innebär att anbud och accept utgör ett bindande avtal. I meddelandet som du skickat till säljarens anbud om priset på 8500 kr så har du accepterat det nya anbudet till säljarens såkallade "orena accept" 4 § AvtL. Säljaren gick alltså med på ett nytt pris efter ditt svar om 8000 kr (oren accept som blir ett nytt anbud) och du har antagit det nya priset (en accept).

Föreligger ett bindande avtal?:

Det har alltså uppkommit ett bindande avtal. Ett sådant får inte brytas eftersom det då blir ett avtalsbrott. Säljaren har begått detta genom att ångra sig angående försäljningen av barnvagnen.

Hur ska du gå tillväga?

Eftersom det inte verkar löna sig att tala med säljaren så skulle jag rekomendera dig att ta kontakt med våra jurister för vidare vägledning, det kan du göra genom denna länk; https://www.lawline.se/boka.

Hoppas att mitt svar gav dig någon klarhet och vid nya frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare