Avtalsbrott när säljaren häver köpet?

Beställde en vara på internet som jag letat efter länge och plötsligt hittar jag den till ett bra pris, klickar hem den och får både orderbekräftelse och en klarna faktura, men efter några timmar så makuleras ordern! Har företaget rätt häva ett köp efter jag ingått köpeavtal/order?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att företaget i fråga är en näringsidkare i konsumentköplagens mening, 1 § 6 stycket konsumentköplagen. Varför konsumentköplagen blir tillämplig istället för köplagen.

Företaget, alltså säljaren, har i detta fall gjort sig skyldig till avtalsbrott. Genom din beställning och att du erhållit fakturan har ett giltigt köpeavtal mellan dig och säljaren uppstått, 1 kap. 1 § avtalslagen. Ett sådan avtal är bindande för båda parter.

Säljaren har gjort sig skyldig till dröjsmål enligt 9 § konsumentköplagen.

Vid dröjsmål på säljarens sida för du som köpare välja mellan att :

- säljaren fullgör köpet enligt 12 § konsumentköplagen - Säljaren är dock inte skyldig till detta om hinder föreligger som säljaren inte kan övervinna eller om de uppoffringar som fullgörelse av köpet skulle kräva är orimliga.

- häva köpet, 13 § konsumentköplagen.

Skadestånd

Dessutom har du rätt att kräva skadestånd, 14 § konsumentköplagen. Om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför säljarens kontroll, som säljaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder säljaren inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Skadeståndet omfattning vid säljarens dröjsmål omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, prisskillnad enligt 33 § konsumentköplagen, samt annan förlust på grund av dröjsmålet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare