Avtalsbrott hyresavtal

Hej,

Jag äger ett företag där en person vill hyra in sig som egenföretagare. Allt är klart och vi skrev avtal för tre v sedan, med datum för påskrivning, som börjar gälla nu.

Dock vill personen nu annullera avtalet för att hon ångrat sig!

Jag berättade att hon då får betala de tre månadshyror hon förbundit sig till i uppsägningstid. Detta vägrar hon.

Vad gör jag?

Vh // CRL

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande princip inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Då ni verkar ha ett giltigt skriftligt avtal så gäller denna princip för er. Det ni har stadgat i avtalet ska därför gälla och om någon av parterna bryter mot detta så är det ett avtalsbrott. Om ni inte kan komma överens på egen hand om hur avtalsbrottet ska lösas så kan en utväg vara att ansöka om stämning hos tingsrätten. Detta görs genom att en blankett fylls i och skickas till tingsrätten samtidigt som en ansökningsavgift betalas in. Blanketten och mer information hittar du här.

Jag hoppas att du fick den hjälp du behövde.

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare