Avtalsbrott genom utebliven inflytt

Vi skulle hyra ut vår bostadsrätt till en tjej. För att vara säkra på att hon skulle flytta in 2 månader senare skrev vi ett avtal med henne "om hannainte flyttar in enligt överenskommelse är hon skyldig att betala 2 månadshyror" Hon väljer nu att inte flytta in, säger att vi inte kan tvinga henne att betala, och vi kan stämna henne bäst vi vill för hon har ändå inga pengar" Vad gör vi? Hur rättsligt giltliga är privata avtal? Har vi någon chans att få våra pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för er fråga.

Ett privat avtal har rättsligt bindande verkan. Detta framgår av 1 § avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218), som är tvingande om ingenting annat bestämts av parterna. En grundläggande princip i den svenska civilrätten är att avtal ska hållas. Det är er (kärandens) uppgift att bevisa att er tänkta hyresgäst (svaranden) är betalningsskyldig. Om ert skriftliga avtal är underskrivet underlättar det er möjlighet att bevisa dess existens.

Information om hur ni utfärdar en stämningsansökan hittar ni på Sveriges Domstolars hemsida http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/.
Om tingsrätten kommer fram till att avtalsbrott skett och betalningsskyldighet föreligger, fungerar domen som en exekutionstitel. Detta innebär att ni genom Kronofogdemyndigheten kan få hjälp att verkställa domen enligt 1:1 och 1:3 utmätningsbalken (https://lagen.nu/1981:774). Kronofogdemyndigheten har möjlighet att utmäta egendom om betalningsmedel i form av pengar skulle saknas.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare