Avtalsbrott gällande hyra av plats i salong

Hej!

Jag började arbeta på en salong i Februari detta år där jag hyrde en plats för att jobba med naglar.

Jag sa sedan upp mig i slutet av Mars och skulle därmed jobba kvar April, Maj, Juni pga uppsägningstid.

Igår upptäckte jag när jag kom till salongen att hon hyrt in en annan nageltjej på den platsen jag redan hyr utan att ens förvarnat mig. Hon har då flyttat mina saker till en plats i salongen jag inte godkänt att hyra. Det hade inte ens gått för mig att ta emot kunder på den platsen då hon ställt mig vid en av frisörernas platser.

Nu till min fråga, kan jag stämma henne för avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Innebörden av en 3 månaders uppsägningstid är att du har rätt att arbeta under denna tid och att din hyresvärd (den du hyr platsen av) har rätt att få hyran för platsen betald under denna tid.

Ni har alltså avtalat om vilken del av lokalen som du ska få hyra och under vilken tid. Om det varit skriftligt eller muntligt spelar ingen roll, avtal ska alltid hållas!, se 1 § avtalslagen. Din avtalspart har alltså utan att diskutera med dig flyttat på dina saker, vilket lett till att du därmed inte kunnat ta emot kunder. I juridisk mening har din avtalspart begått ett avtalsbrott och du kan stämma hyresvärden och begära skadestånd för den förlust du lidit p.g.a. att hon brutit mot avtalet enligt 2 kap 2 § skadeståndslagen.

Enligt lag kan du vid motpartens avtalsbrott begära full prestation från den du hyrt platsen av, vilket innebär att du kräver att denne ska följa avtalet. I och med att vi är i majmånad nu, så har du rätt att kräva ersättning för den ekonomiska skadan du lidit av från och med att du blev förflyttad från din plats tills du får tillbaka din plats igen. Skada innefattar kostnader och utebliven vinst. Om din avtalspart vägrar att fullgöra avtalet för resterande majmånad och juni, har du rätt till skadestånd för denna tid. Skadeståndet omfattar ersättningen för ekonomiska skadan som orsakats av avtalsbrottet och för den framtida skada som sannolikt kommer att inträffa på grund av avtalsbrottet.

Min rekommendation är att ni löser detta själva utan att blanda in en domstol, för att en rättegång kan vara mycket kostsam för den som förlorar. Av det du har nämnt i din fråga, så bedömer jag att du har rätten på din sida och du bör få ersättning av din hyresvärd som hyr ut platsen till dig för den inkomstförlust du lidit av.

Tveka inte att ställa ytterligare frågor vid behov!

Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare