Avtalsbrott bostadsrättsförening

Varje bostadsrätt förening har sina regler. Vad händer om styrelse bryter eller följer inte reglerna.

Ex. Grannarna/styrelse har byggt grill utan våra (boende i en bostadsrätt lägenhet) godkännande 10 m från mina fönstret. Störande lukt, oset, osv. kommer från grillen. Just nu upställde grannarna en stor tält bredvid grillen och igen utan våra godkännande. Reglerna i våra Brf är klara för att bygga grill eller upsälla tält behöver man skaffa godkännande från närmaste grannar och styrelsen. Har klagat i flera tillfälle skriftlig via brev låda och via e mail till styrelsen men får ingen svar alls. Styrelsen struntar helt. Vad man kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga måste avgöras huruvida ett avtal mellan dig och din Brf har ingåtts och vad det avtalet innebär. Är det så att det finns ett avtal och det innebär att godkännande måste inhämtas vid byggande av grillar el. dylikt och ett sådant inhämtande inte har skett har Brf begått ett avtalsbrott. Du kan då föra talan vid domstol för att Brf t.ex. ska upphöra med byggandet eller att du har rätt till skadestånd. Om det finns ett avtal mellan dig och Brf med ett sådant innehåll är dock svårt för mig att svara på. De regler du beskriver borde dock vara juridiskt bindande och utgöra ett avtal.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare