Avtalsbrott

Hej!

Jag arbetar som frilans webbutvecklare och hamnat i en liten disput med ett annat företag angående en hemsida. Jag hörde av mig till dem och fick veta vad dom sökte, jag sa mitt pris (8000KR) och de accepterade så jag började arbeta.

Under en veckas period skickar jag uppdateringar på deras sida samt fick svar och kritik på vad som skulle ändras, de verkar nöjda så jag forsätter med arbete.

Ungefär 1 ½ vecka in i projektet får jag höra att en annan utvecklare har givit förslag på ett billigare pris, jag går då ner till samma pris (7500KR) de säger också att om personen inte är klar med sitt arbete under helgen vilket hen lovade så skulle de fortsätta med mig, företaget lägger då in "Deal?" i slutet av meddelandet. På Måndagen så får jag svar av företaget och vi fortsätter på deras hemsida, jag skickar uppdateringar, design idéer och funktioner som de kan testa på en privat hemsida jag satt upp åt dem.

De verkar fortfarande nöjda och frågar om allt är klart då jag säger att det bara är en admin panel klar, lite senare när deras hemsida är klar och redo att användas får jag höra att de vill bryta vårt avtal och gå med den andra partern och inte tänker betala för min tid som jag trott.

Jag höll på att ändra mitt företag under denna period så skickade fakturan 6 månader efter incidenten, men har läst att det är 3 år som gäller.

Detta samtal skedde över Messenger och finns i både bild samt text fortmat.

Vad kan jag göra?

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar det har ni gått in i ett avtal med företaget som nu företaget vill gå ifrån vilket jag tolkar som avtalsbrott. Min första fråga är om ni i kontraktet skrev vad som skulle ske om ena parten gör sig skyldig till avtalsbrott? I så fall, gäller det.

Avtal och avtalsbrott

Avtal är bindande för de parter som ingått det genom anbud och accept 1 § Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. I ditt fall då du sa ditt pris och de accepterade blev ert avtal bindande. Huvudprincipen är att avtal ska hållas. Att inte fullfölja avtalet och erlägga dig betalning för det utförda arbetet blir ett avtalsbrott.

Vid avtalsbrott finns det ett flertal påföljder som den drabbade parten kan göra gällande. Syftet med påföljderna är att försätta den part som utsattes för avtalsbrott i samma ekonomiska läge som skulle varit om avtalet fullföljdes. I ditt fall är det mest lämpliga skadestånd, detta skadestånd ska försätta dig i den ekonomiska situation du hade varit i om avtalsbrott inte skett dvs. betala för tjänsten.

Återkallelse

Om företaget hade velat återkalla sitt svar eller anbud hade detta behövt komma till dig precis innan det tidigare svaret för att återkallelsen ska vara gällande 7 § Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.. Eftersom att företaget ej gjort detta är de skyldiga att fullfölja avtalet, alltså att betala dig för den tjänst du utfört.

Hur ska jag gå vidare?

Enligt min mening har du rätt till betalning för den tjänst du utfört och eventuellt skadestånd för förlusten. Mitt tips är att du tar kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att framställa krav gentemot företaget.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och lycka till.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare