Avtals verkan vid byte av chef

Hej,

Om jag har ett muntligt avtal med min chef gäller detta fortfarande om man byter chef? Min chef försöker hävda att avtalet är personligt och att tidigare chef inte är kvar, medans andra jag pratat med säger att avtalet slutits med min tidigare chef som då representerar arbetsgivaren. Jag har ett skriftligt intyg som är upprättat i efterhand, där min tidigare chef intygar det muntliga avtalet.

Lawline svarar

Hej!

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men de kan vara svåra att bevisa. I detta fall har du dock ett intyg som borde styrka ert muntliga avtal.

Om avtalet är ingått med din chef som representant för företaget, spelar chefsbytet ingen roll, eftersom det är företaget som blir bundet av avtalet, inte chefen personligen (som dock blir bunden i rollen som chef, då företaget är bundet). Det är gentemot företaget en arbetsgivare har sina skyldigheter och rättigheter, inte gentemot enskilda personer. Om det däremot rör sig om ett avtal som är kopplat till din chef personligen, och inte till företaget, är det inte bindande mot din nya chef. I det senare fallet skulle det t.ex. kunna röra sig om att ni hade ett avtal om att chefen skulle hämta kaffe till dig varje dag eller dyl., fall som helt enkelt inte har direkt koppling med din anställning.

Då jag inte har någon exakt information om vad saken gäller kan jag tyvärr inte ge ett mer exakt svar, men sannolikt är även din nya chef bunden av avtalet. Är du medlem i ett fackförbund rekommenderar jag dig att kontakta dem för råd och hjälp i ärendet.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare